Menu
05 maart 2018
Café restaurant

Biertrends 2018

Pils blijft verreweg het meest gangbare bier maar het merendeel (77%) van de bierdrinkers kiest wel eens voor speciaalbier. De consumptie van speciaalbieren en biermixen gaat door, maar opvallend is de opkomst van de speciaalbieren met een lager alcohol percentage. (bron nationaal bieronderzoek*). De Nederlandse bierdrinker zélf ziet de biermixen, maar ook nieuwe bierspijscombinaties als dé biertrends voor 2018, zo blijkt uit het onderzoek.

Ben je benieuwd naar de biertrends van 2018? We zetten de belangrijkste trends voor dit jaar op een rijtje.

Nieuw is het toverwoord voor 2018

In Nederland schieten de kleine bierbrouwerijen als paddenstoelen uit de grond. Dat enorme aanbod aan brouwerijen betekent echter niet dat elk nieuw bier goed is. Nieuw houtgerijpt bier, nieuwe IPA’s, nieuwe stouts, en nieuwe kruisbestuivingen of brouwmethodes. We willen alles wat nieuw is graag uitproberen. Maar dat nieuwe is helaas niet altijd lekkerder. De hoop op een renaissance van klassieke, gebalanceerde bieren komt dan ook in verschillende vormen terug.

Consument wil ruime keuze aan biersoorten

Pils is by far nog steeds de meest gedronken bier. Maar bierdrinkers hebben door de opmars van speciaalbieren veel meer keus gekregen. Deze bredere keuze valt ook in de horeca in de smaak. Men hecht namelijk waarde aan een ruime keuze aan biersoorten (42%) en een breed aanbod van bieren aan de tap (43%).*

Veel horecaondernemers willen hun gasten daarom een groot aanbod van speciaalbieren op de tap geven zoals bij café Reynders op het Leidseplein in Amsterdam. Lees hun ervaringen hier. Café Reynders heeft 14 speciaalbieren op de tap, die bovendien ook geautomatiseerd zijn. Zo halen zij een optimaal rendement uit hun bierverkoop.

Café Reynders met 14 speciaalbieren op de tap

Rick Post van Herberg de Compagnie: “Wij zijn in de regio de eerste die zich op speciaalbieren heeft gericht, uniek voor West-Friesland. In 2013 begonnen we met acht taps en nu, na de verbouwing in februari, hebben we 20 bieren van de tap.”

Door de grotere biervariëteit wordt er ook steeds vaker voor bier gekozen dan voor andere (alcoholische) dranken (40% versus 32% in 2016). En opvallend, dit geldt meer voor vrouwen (44%) dan voor mannen (38%). *Zie nationale bieronderzoek

De groeiende keuze zorgt ervoor dat bijna de helft (in vergelijking tot twee jaar geleden) vaker voor een ander type bier kiest. Speciaalbier is hierbij populair en wordt momenteel door vier op de vijf bierdrinkers gedronken. Smaak is hiervoor de voornaamste reden. De drie meest populaire speciaalbieren zijn achtereenvolgens witbier (36%), blond bier (30%) en op de voet gevolgd door tripel (en abdij of trappist; alle 28%). Van de speciaal bieren zijn vooral blond bier en Weizenbier populairder geworden.*

Doordat tegenwoordig de keuze zo groot is neemt de behoefte aan advies ook toe. Het is daarom belangrijk om horecamedewerkers meer ‘bierkennis’ bij te brengen.  Er zijn verschillende bieropleidingen, lees meer hierover.

Bierspijscombinaties nieuwe trend

Bierspijscombinaties zijn ook een nieuwe trend. Een op de drie bierdrinkers geeft aan wel eens bewust voor bier te kiezen bij het eten. Toch is het soms nog lastig kiezen welke bieren het beste passen bij de maaltijd. Bijna de helft van de Nederlandse bierdrinkers (46%) vindt het prettig als in de horeca passend advies wordt gegeven over een spijsbiercombinatie. 50% vindt het zelfs logisch dat er naast een wijnadvies ook een bieradvies in de horeca zou worden gegeven.*

In Amsterdam opent in mei 2018 Bar Alt op het Stadionplein. Een gastronomisch restaurant dat alleen combinaties aanbiedt van gerechten met bier. Lees meer.

De campagne “Dat Smaakt Naar Bier” van de Brouwers van Nederland laat iedereen kennis maken met de vele mogelijkheden van bier. Op de website datsmaaktnaarbier.nl is te zien hoe leuk en eenvoudig het is een bier te combineren met een gerecht. Alle bieren zijn onder te verdelen in zes categorieën. Bieren uit elke categorie laten zich goed combineren met diversen gerechten. Lees meer hierover.

Speciaalbier met minder alcohol populairder

Speciaalbieren worden veel gedronken maar speciaalbier met een lager alcoholpercentage lijken populairder te worden, zie hier 

Een op de drie kiest vaker voor deze variant dan twee jaar geleden. Vrouwen (41%) doen dat veel vaker dan mannen (29%). Session bier is een bier met veel aroma en smaak, maar weinig alcohol. Je kunt er een hele sessie mee doen, zonder om te vallen. Minder alcohol is overigens een trend die in de gehele horeca te zien is, neem bijvoorbeeld de populariteit van vermout.

Biermixen steeds meer in trek

Ook alcoholvrij bier blijft onverminderd populair. Circa de helft (52%, 2016: 48%) van de bierdrinkers drinkt het weleens. Alcoholvrije biermixen, zoals Radlers, zijn het meest in trek onder deze drinkers (66%). Bij warm weer wordt vaker voor een biermix zonder alcohol gekozen, juist vanwege de smaak.

Blikbier weer hip

We gaan bier steeds vaker zien in blik, vooral als het gaat om bieren die vers het beste zijn, zoals IPA. Hoe verser je bier, hoe beter de hop smaakt. Blik laat geen straaltje zonlicht binnen. Dat is dan ook de reden dat blik in opkomst is. Bovendien is het is technisch beter, lichter dan glas, kost minder om te vervoeren en is makkelijker te recyclen.  Ook op Instagram zie je dat steeds meer merken overstappen op blik. Lees ook: Biermythes-ontkracht-bier-uit-fles-is-beter-dan-uit-blik en beer-can-appreciation-day-2018

Voorkeur voor Nederlands bier

Hoewel de Nederlandse bierdrinker graag varieert in zijn bierkeuze, drinkt het merendeel (53%) het liefst een vertrouwd glas bier van Nederlandse makelij. Smaak en interesse in lokale bieren zijn ook een reden om voor bier van Hollandse bodem te kiezen.

Ben je al bekend met de Week van het Nederlandse bier? Alle partijen in de biersector werken samen om voor de Nederlandse bierconsument de ‘Week van het Nederlandse Bier’ te organiseren. Dit is van 24 mei t/m 3 juni 2018. Met een Bierproeffestival in Den Haag en de Nederlandse Brouwerijdagen en allerlei activiteiten door het land.

Zelftaps

Er komen steeds meer horecazaken waar gasten zelf bier kunnen tappen aan taptafels of zelfs hele tapwanden waar veel soorten (speciaalbier) geproefd kunnen worden. Voorbeelden van mooie horecazaken met zelftaps zijn de Bierfabriek in Amsterdam, Delft en Almere, Beer & Barrels in Utrecht en Breda, Taveerne Rabenhaupt in Groningen, Cafe de Beurs in Utrecht, Herberg De Compagnie en Brouwerij de Werf in Enkhuizen of het Taphuys in Tilburg of Arnhem.

Lees hieronder de ervaringen van ondernemers van Café de Beurs en Herberg De Compagnie/ brouwerij De Werf  die al werken met zelftaps.

Beerwulf nieuw platform voor speciaal bier

Beerwulf.com is een nieuw speciaal bier platform met een lokaal, nationaal en internationaal assortiment. Hier vind je verhalen over de bieren en de brouwers maar ook reviews van zowel bierliefhebbers als experts, met advies op maat.

Nathan Hak van Beerwulf vroeg de visie van diverse gerenommeerde bierkenners en maakte een trend overzicht met voorspellingen voor 2018. Lees dit hele artikel hier.

Perfect getapt

Last but not least. Met al die verschillende biersoorten is het steeds belangrijker dat ieder biertje op de juiste wijze en op de juiste temperatuur (goed gekoeld) wordt geserveerd. Ben je op zoek naar de beste partner voor het perfecte biertje? Wil ook meer speciaalbieren op de tap? Of je biertap automatiseren om zo bierverspilling of het weggeven van drankjes tegen te gaan? Of lijkt het je leuk om je gasten zelf te laten tappen aan een taptafel of tapwand? Neem dan eens contact op met Van Duijnen Horeca Service.

 

Café restaurant
Mail dit bericht

Reacties

Reageren op deze blog

Deze bedrijven
besparen al dankzij
Van Duijnen
Horeca Service