Menu

Hoe aantrekkelijk is het hebben van meerdere zaken?

Hoe hou je de boel in de hand?

Veel horecaondernemers dromen ervan om meerdere zaken te hebben. Logisch, het ondernemen zit in je en het is een mooie uitdaging om weer iets nieuws op te zetten of je zaak uit te breiden. Je kunt je ervaring inzetten en, ook niet onbelangrijk, als het goed gaat, levert het ook meer op. Toch zitten er ook risico’s aan het openen van een tweede of derde zaak.

Horecaondernemers die goed presteren, krijgen een tweede en derde zaak vaak op een presenteerblaadje aangeboden. Dat kan heel aantrekkelijk zijn: als je een goedlopend concept hebt dat je op meerdere locaties en/of steden uitrolt, kun je je omzet in één klap sterk verhogen, de naamsbekendheid een boost geven en van schaalvoordelen profiteren bij de inkoop. Klinkt best goed.  Toch?

De voordelen van meerdere horecazaken

Zeker. Als je je maar niet te veel laat beïnvloeden door buitenstaanders met een belang. Zoals pandeigenaren die roepen dat jij de aangewezen persoon bent om het bedrijf tot een succes te maken. Of leveranciers, adviseurs en medewerkers, die uitbreiding aanmoedigen. Zijn zij wel objectief? Vaak hebben ze er zelf baat bij als een ondernemer meerdere zaken opent. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het is wel belangrijk om je te realiseren. Wees dus kritisch en denk er goed over na als je een tweede zaak wilt openen.

De voordelen van meerdere zaken:

  • Het is een mooie uitdaging, een nieuwe invulling van je ondernemerschap
  • Je kunt je opgedane ervaring goed benutten
  • Meer omzet/winst
  • Grotere naamsbekendheid
  • Schaalvoordelen bij o.a. inkoop

Wat zijn de valkuilen?

Veel ondernemers denken dat ze pas een echte ondernemer zijn als ze meerdere zaken hebben. Dat is onzin. En in de praktijk blijkt het niet zo makkelijk te zijn om als horecaondernemer je aandacht te verdelen over meerdere zaken. De belangrijkste valkuil van het hebben of opzetten van meerdere zaken is het management. Bekwaam personeel is dan ook belangrijk om je zaken onder controle te houden. Maar daar heb je niet altijd goed zicht op. En ook als je er niet zelf bent, wil je ervoor zorgen dat alles goed gaat. Gelukkig zijn er meer manieren om je te helpen om het overzicht te houden, zonder dat je daarbij continu op twee of drie plekken tegelijk moet zijn.

Altijd en overal inzicht in je drankomzet

Een hulpmiddel waar veel horecaondernemers met meerdere zaken baat bij hebben is tapautomatisering. Door de taps (bier, wijn, fris, gedistilleerd) te automatiseren kun je op elk moment van de dag precies zien hoeveel glazen er getapt zijn en wat je omzet zou moeten zijn. Ter plekke of op afstand, waar je ook bent.

Als het verschil tussen de getapte en betaalde glazen groot is, kun je direct ingrijpen en het betrokken personeel daarop aanspreken. Daarnaast zorgt tapautomatisering ervoor dat elk drankje perfect getapt wordt, in de juiste hoeveelheid. Dus ook als er minder ervaren personeel achter de bar staat, is de verspilling nihil. En dat scheelt flink op de inkoopkosten.

Liever geen dure leerschool?

Met tapautomatisering hou je de zaken in de hand. En voorkom je dat het opzetten van een tweede of derde zaak een dure leerschool wordt. Wil je meer weten over de mogelijkheden van tapautomatisering en de voordelen voor jouw specifieke situatie? Bekijk dan hier de ervaringen van andere horecaondernemers en neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak of bel naar 036 – 538  78 78.

Café restaurant Hotel Poppodia Sportclub Studentenvereniging Theater/schouwburg
Mail dit bericht

Reacties

Reageren op deze blog

Deze bedrijven
besparen al dankzij
Van Duijnen
Horeca Service
Zelfbedieningsbar Star Lodge hotel