Menu

Bier in de spotlight tijdens Dag van het Bier

De Winkel van Sinkel in Utrecht was op maandag 9 september het domein van bierliefhebbers en horecaondernemers met passie voor ‘het gele goud’. Als partner faciliteerde Van Duijnen samen met Two Chefs Brewing een reeks workshops.

‘Bier proeven is net zoals daten: de eerste indruk bepaalt alles’, aldus Rick Kempen (Bier Ambassadeur en spreker bij Bier&Co). Wijze woorden en een betere inleiding voor de Dag van het Bier hadden wij ons niet kunnen wensen. Tijdens een dag die volledig draait om bier (van kwaliteit tot smaakbeleving en van proeverij tot automatisering) blijkt namelijk dat uitstraling van een getapt biertje minstens zo belangrijk is als smaakbeleving. Een mooie opmaat voor de eerste workshop: Zo scoor je met bier door Sanne Slijper van Two Chefs Brewing.

Zo scoor je met bier: tips van Two Chefs

Sanne Slijper is oprichter en mede-eigenaar van brouwerij Two Chefs en het nieuwe beer & foodpairing concept Bar Alt. Voor een volle zaal vertelt hij over de reis die Two Chefs heeft afgelegd: “Ons doel is altijd geweest om knallend goed bier te maken. Als je een brouwerij start moet kwaliteit op nummer één staan.” Door succesvolle crowdfunding en een aantal investeerders is het concept van ‘knallend goed bier’ werkelijkheid geworden. Inmiddels mag Two Chefs zich de grootste onafhankelijke craftbeer brouwer van Amsterdam noemen. Het blijvende succes komt echter door de passie voor het product en continue op de hoogte blijven van trends en ontwikkelingen in het bierlandschap. Tijdens de workshop vertelt Sanne over zijn reis naar Amerika, de laatste ontwikkelingen op gebied van hop en over het belang van de tapinstallatie en koeling voor bierbehoud en kwaliteit.

Concurreren of samenwerken?

Tijdens de vragenronde willen de aanwezigen meer weten over onderlinge samenwerking in het craftbeerlandschap. Sanne zegt daarover: “we moeten als speciaalbierbrouwers niet elkaar beconcurreren voor die ene plek op de wisseltap. We moeten juist de strijd aangaan met de grote jongens in de markt. Ik geloof dat daar de groeikansen zitten voor speciaalbier in Nederland. En je ziet dat de markt vanaf 2013 langzaam aan het veranderen is.” Oftewel: het gaat de goede kant op met craftbeer in Nederland.

Hoogtepunten van de workshop Zo scoor je met bier:

  • Ruiken (en voor een enkeling zelfs proeven!) van verse hop uit Amerika. De impact van de soort en kwaliteit hop op smaakbeleving en bierkwaliteit is enorm.
  • Interessante cijfers over de opkomst en terugloop van het aantal speciaalbierbrouwerijen in Nederland.
  • Een kijkje achter de schermen over de ontwikkelingen en keuzes van Two Chefs Brewing die het succes verklaren.
  • En niet te vergeten een gave surprise in de goodiebag met bier uit blik (de Green Bullet) en een kortingsvoucher voor Bar Alt!

Ben je benieuwd naar het volledige verhaal van Two Chefs Brewing? Bekijk dan hier de presentatie van Sanne op de Dag van het Bier.

De impact van automatisering door Jopenkerk

Met meer dan 15 verschillende workshops is de Dag van het Bier het nieuwe kennisevent van Nederland op gebied van bier. Één sessie verdient echter een speciale vermelding. Wij waren te gast bij de workshop van onze partner Eijsink (in samenwerking met) de Jopenkerk over de impact en voordelen van automatisering.

Barry de Haan (Horecamanager en bedrijfsleider bij de Jopenkerk in Haarlem) begint met een stukje historie van het Jopenbier. Want waar ‘Jopen’ nu een waar begrip is in het Nederlandse bierlandschap is het herkomst voor velen onbekend. Het bier wordt namelijk Jopen genoemd, naar de houten vaten van 112 liter waar het bier vroeger in werd vervoerd. En dat als sinds het jaar 1500!

Handleiding: zo start je een brouwerij

Bij het opstarten van de brouwerij en het concept van de Jopenkerk was kwaliteit het uitgangspunt. ‘Kwaliteit moet op nummer één staan wanneer je een brouwerij start’, aldus Barry. Daarbij wordt ook gelet op de ontwikkeling op het gebied van hop. Zie hop bijvoorbeeld als tomatensoorten: eerst wil iedereen pomodori tomaten, daarna zijn cherrytomaten ineens populair. Er wordt goed gekeken naar trends en behoeften van de consument bij het maken van weer een nieuwe smaak Jopenbier.

Dan over naar de voordelen van automatisering. ‘Met tapautomatisering kan iedereen ineens prachtige bieren tappen. Een groot voordeel bij jong of onervaren personeel. En nog belangrijker: ik hoef niet langer toe te kijken hoe dat mooie Jopenbier wegstroomt in het putje.’ In de keuze voor een partner heeft Barry gekeken naar de uitstraling. Het is belangrijk voor Jopen dat automatisering er ook cosmetisch goed uitziet en dat de gast dit niet ziet. De combinatie van kwaliteit en uitstraling werd gevonden in Van Duijnen: ‘ de relatie met de accountmanager die ons volledig ontzorgde heeft de doorslag gegeven. De voordelen van tapautomatisering voor ons zijn groot. Er wordt tot 15 procent meer marge gemaakt door geautomatiseerd tappen en de registratie van alle drankjes in de kassa.’

Automatisering geeft rust

Natuurlijk is het (figuurlijk) doodzone wanneer je mooi bier zit wegstromen door het putje. Maar naast perfect tappen heeft automatisering nog meer voordelen. Je ziet wat je weggeeft en letterlijk ieder slokje wordt geregistreerd. Door de keuze voor het Booq kassasysteem van Eijsink wordt ieder getapt drankje geregistreerd. Dat geeft rust en overzicht voor een horecamanager: ‘ik wil gewoon weten wat er met ieder biertje gebeurt’ aldus Barry.

En de Jopenkerk gaat nog een stap verder op het gebied van automatisering. Zo zijn er nieuwe barschermen waarbij automatisch de optimale volgorde van drankjes en tafels wordt bepaald. Afhankelijk van de drankensoort wordt gekeken welk drankje het eerste gemaakt moet worden en hoe welke tafels bediend moeten worden. Is een tafel bijvoorbeeld 20 minuten niet bezocht door horecapersoneel? Dan wordt deze rood op het nieuwe barscherm. Personeel weet zo dat die tafel extra aandacht verdiend.

Barry ziet ook een aantal toekomstige ontwikkelingen. Zo wordt samen met Van Duijnen gekeken naar de mogelijkheden voor het zelf laten tappen door gasten. Bijvoorbeeld met taptafels of een geautomatiseerde tapwand, dit is ideaal voor grote groepen en ontlast horecapersoneel. Tot slot eindigt Barry zijn workshop met een tip voor iedere horecaondernemer die automatisering overweegt. ‘De gouden regel bij automatisering is: doe het alleen wanneer het ten goede komt van de gastbeleving. Door te automatiseren heeft mijn personeel bijvoorbeeld op piekmomenten nog steeds overzicht en controle en hoeven gasten niet te lang te wachten op hun drankje. Dat is gastvrijheid. En als manager geeft automatisering mij een belangrijk stuk inzicht. Ik weet wat er gebeurt met mijn spullen. Ik heb grip en controle en kan samen met de medewerkers ervoor zorgen dat we transparant omgaan met onze producten en het mooie Jopenbier. Samen maak je automatisering namelijk pas écht sterk!

Wil jij meer weten over de voordelen en mogelijkheden van tapautomatisering voor jouw zaak? Hier lees je er alles over. Liever direct persoonlijk contact? Onze collega’s zijn bereikbaar via 036 – 538  78 78 of info@vanduijnenhoreca.nl en helpen je graag verder!

Copyright fotografie: (c) Misset Horeca / Koos Groenewold

 

Café restaurant Van Duijnen Horeca Service
Mail dit bericht

Reacties

Reageren op deze blog

Deze bedrijven
besparen al dankzij
Van Duijnen
Horeca Service