Menu
01 april 2019
Café restaurant

Hoe zet jij 1 april in voor free publicity?

Door de jaren heen zijn er veel bedrijven geweest die 1 april gebruiken als een moment om middels een “goede” grap free publicity te krijgen voor hun merk of zaak. Heb jij vandaag een grootse 1 april grap gepland? Maak jij gebruik van deze dag om online hits te scoren? Hoe krijg je het gewenste effect met jouw grap en waar ligt de grens? Hieronder kun je enkele voorbeelden vinden. Voor welke grap ga jij?

Op zoek naar leuke ideeën voor een geslaagde 1 april grap met veel free publicity?1 april grap Ola

In 2016 kwam Ola met het verhaal dat ze wegens budgettaire overwegingen zouden stoppen met de productie van een aantal ijsjes. Het Hollandse Raketje zou het alleen in Nederland goed doen en daarom zou besloten zijn met het Raketje te stoppen. Het nieuws ging viral in Nederland en social media ontplofte over dit oer-Hollandse ijsje.

Vorig jaar besloot de Efteling een artikel uit te brengen met dit als koptekst: Efteling laat baby’s toe in de Python. Er zat zelfs een zogenaamde verklaring bij van een huisarts, een moeder en zelfs de samenwerking met een kinderautostoeltjes merk. Het doel van dit bericht was om de heropening van de achtbaan onder de aandacht te brengen.

In 2017 kwam er een bericht online van de Drie Gezusters in Groningen dat ze te weinig zitplaatsen hadden bij mooi weer. Met die achtergrondinformatie maakten ze bekend dat ze een extra etage boven het terras erbij wilden maken. Bij het bericht stonden diverse tekeningen met het toekomstplaatje. Deze grap is uitgevoerd samen met een lokale community. Online ontstond er behoorlijk wat commotie met voor- en tegenstanders voor dit plan.

Swapfiets verspreidde het bericht over een gloednieuwe dienst: een opblaasbare waterfiets welke je voor een vast bedrag per maand kon huren. Zo kon je zonder opstoppingen over de Amsterdamse grachten naar je werk fietsen.

Café Bakker in Tilburg schreef vorig jaar rondom deze periode dat ze een concept aanpassing door zouden voeren. Hij zou namelijk een manier gevonden hebben om altijd gratis drank aan te kunnen bieden. De achtergrondmuziek zou dan wel bestaan uit reclamejingles en bij meerdere consumpties moest je een reclame T-shirt aantrekken. Het was nog niet volledig rond, maar je kon je inschrijven voor de opening.

De supermarkt keten Jan Linders besloot een asperge vlaai als “door jullie gekozen” vlaai op de markt te brengen. Gezien de maand en de bijzondere keuze dachten vele consumenten dat dit een grap was. Echter bleek deze toch echt in het schap te liggen!

Café restaurant
Mail dit bericht

Reacties

Reageren op deze blog

Deze bedrijven
besparen al dankzij
Van Duijnen
Horeca Service
Trinity nieuwe barinrichting door Van Duijnen Horeca