Menu
21 november 2019
Café restaurant

Van bruin café naar hotspot op hét Stratumseind: verhaal van ‘t Lempke

Over de sneltrein naar populariteit, investeren in je ambassadeurs en de smaak van dat biertje is gewoon hetzelfde. Van knus oud bruin café-tje naar een prachtige nieuwe locatie op hét Stratumseind met een capaciteit voor meer dan 750 gasten. Op deze plek, waar ze nu alweer drie-en-een-half jaar zitten, is ’t Lempke echt naar een hoger niveau getild. 

Ze zijn booming en met deze populariteit scoren zij in 2017, 2018 én vorige week de 2019 award voor Populairste Nightlifecafé van Nederland! Een indrukwekkende prestatie zo kort na de start op een nieuwe locatie. In dit interview praten we met Ralph Opbroek, hij is de verantwoordelijke voor ’t Lempke. Naar aanleiding van zijn interesse in taptafels komt hij met ons in contact, dit is voor ons de start van een mooie samenwerking met dit populaire feestcafé.

 

Waar: Stratumseind 28-30 in Eindhoven

Openingstijden: 15.00/20.00 tot 02.00/04.00 uur.

Waarmee het voor Ralph begon: Hij besloot een vriend uit de brand te helpen tijdens zijn vakantie op Mallorca. Zijn passie voor de horeca waarbij je meer doet dan gezellig aan de bar staan ontwikkelt hij daar. Nu heeft hij in ’t Lempke zijn ideale baan gevonden waarbij zijn financiële achtergrond goed van pas komt.

Samenwerking met Van Duijnen Horeca Service: Bij ’t Lempke heeft Van Duijnen Horeca Service maar liefst 11 bierkranen geautomatiseerd en twee taptafels geplaatst. Met de DashBar besturing kunnen ze nu vanaf iedere locatie taps in- en uitschakelen, de juiste dosering instellen en weten ze tot op de centiliter nauwkeurig wat er is getapt.


Tweede huiskamer voor gasten én personeel

In 2016 moet ’t Lempke noodgedwongen een nieuwe locatie zoeken. Ze stuiten op een horecapand op het welbekende Stratumseind. Een locatie als dit geeft kansen, maar ook uitdagingen: “Als het niet gezellig is lopen je gasten ook heel gemakkelijk even naar de buren” vertelt Ralph. Toch lukt het hen echt om ’t Lempke op de kaart te zetten. Op de vraag hoe zij dat realiseren is het antwoord: “Nooit achterover leunen, altijd actief blijven, evenementen neerzetten en personeel blijven ondersteunen. Het persoonlijke contact met de gast is écht de kracht van ’t Lempke, dat blijft op deze locatie ongewijzigd. Op de drukke dagen staat er een mannetje extra achter de bar en ook twee supervisors op de vloer. Zo stimuleren we dat persoonlijke contact. In een feestcafé willen gasten ook gewoon herkend worden, een babbeltje met je maken en hier moet je in investeren. Een nieuwe medewerker stellen wij heel actief voor aan onze vaste gasten. Zowel de gast als de medewerker moet zich gewoon goed voelen hier.” Als hij hierna vertelt dat hij een grote groep flex-medewerkers heeft dan komt dat eigenlijk ook niet als verrassing. Hij hoeft zich geen zorgen te maken over een personeelstekort en dat moet goed voelen. Hier doen ze ook echt hun best voor. Ze streven naar het gevoel van een tweede huiskamer voor gasten én personeel. “Dingen moeten gewoon goed geregeld zijn voor je personeel. Je medewerkers zijn je ambassadeurs, die moet je complimenteren en belonen als zij goed werk doen.”

Meten is weten

Ralph ziet in een andere zaak taptafels staan en ziet een kans voor omzetverhoging. Zo komt hij bij Van Duijnen Horeca Service terecht en ook automatisering komt hierbij ter sprake. Hij heeft ooit ergens met tapautomatisering gewerkt en die ervaring was niet alleen maar positief. Toch ziet hij, mede door zijn financiële kennis, de voordelen zoals rendementsverbetering, inzicht en besparing in. “Weet je, mijn mobiele telefoon van 10 jaar geleden is niet te vergelijken met degene die ik nu heb. De techniek voor de automatisering heeft vanzelfsprekend ook niet stil gestaan.” Ook hoort hij wel eens dat automatisering de charme weghaalt: “Ik kan je vertellen dat de smaak van het biertje gewoon precies hetzelfde is.” zegt hij hierop lachend. “Eigenlijk is het heel simpel: meten is weten. Nu heeft iedereen zijn eigen bandje en vragen we ze waar de verschillen vandaan komen. Natuurlijk is het in die eerste week even wennen voor ze, maar die fase is zo voorbij.”

Nooit opgeven

Als tip geeft hij graag mee: “Je moet vol blijven houden. Als je een tof idee hebt moet je erin geloven en niet opgeven. Ik zie vaak genoeg dat ze dan 1 of 2 keer iets proberen en dan opgeven. Dat is echt zonde. Je moet het een kans geven dat ze erover gaan praten. Denk er ook eens over na om samen te werken met collega ondernemers om de buurt een boost te geven. Hierin moet je natuurlijk iedereen wel de ruimte geven voor hun eigen successen.”

Café restaurant
Mail dit bericht

Reacties

Reageren op deze blog

Deze bedrijven
besparen al dankzij
Van Duijnen
Horeca Service
CityHub hotel AmsterdamTrinity nieuwe barinrichting door Van Duijnen Horeca